Váta

Slovo váta pochází za sanskritu (starobylého indického jazyka) a jeho významem je pohyb nebo vítr. Váta je nejdůležitější složkou systému tridóši, říká se o ní, že je královnou dóš. V těle zodpovídá za fyzické pohyby, nervové a mentální pochody, ale také za oběhový, dýchací, trávící a vylučovací systém. Mrknutí oka, pohyb svalu, tlukot srdce, pohyb cytoplazmy v buňkách i přenos neutronů, to vše řídí váta princip. Kosmickým vztahem váty je vítr a jejím hlavním principem je změna. Jejími elementy jsou vzduch a prostor, ovlivňuje tedy aktivitu a pohyb.

Vátu tvoří dva z pěti základních elementů, element vzduchu a element prostoru (éteru).
Vzduch – je jednou z věčných substancí, která v kombinaci s duší vytváří osobnost. Prostor – neboli éter odpovídá dutinám těla, například ústům a nosu.


Fyzické projevy (vzhled):

postava: štíhlá, vysoká nebo malá, slabé svalstvo 
kůže: chladná, slabá, suchá, hrubá 
vlasy: tmavé, vlnité, suché 
oči: malé, úzké 
krk: tenký, hubený
nos: malý, úzký, nerovný 
ústa: úzká, tenké rty
zuby: nepravidelné, vystupující
hlas: tenký, vysoký 
řeč: rychlá, přerušovaná


Temperament a sklony váta

Mentálně: Váta osoba je tvořivá, živá, bystrá, veselá a zábavná, plná radosti i nadšení, má dobrou představivost. Na druhou stranu může být neurotická, náladová, impulzivní, vznětlivá, se slabou pamětí.

Fyzicky: Rychle chodí i mluví, často má studené ruce a nohy, snadno se unaví, mívá suchou pokožku a vlasy, nepravidelnou chuť i vylučování, sklony k zácpě, lehký spánek.

Energie: Přichází v návalech, životní síla je slabá.

Váta je rychlá a pohyblivá. Lidé s výraznou Vátou jsou kreativní, obvykle rádi cestují, mohou být ale nespolehliví, často nedotahují věci do konce a hůře se soustředí. Často se také vznáší v nebesích. Rychle se učí i zapomínají. Náladu i zájmy mají nestálé.Vytvořit si nějaký denní režim je pro ně neřešitelný problém. Rádi improvizují a nesnáší rutinu. Neradi se podřizují pravidlům. Oplývají idejemi, ale mají problém je uskutečnit.Typické je provádění několika činností najednou nebo střídání činností.

 
Nerovnováhy váty

Nerovnováha váty souvisí se stresem, nervovým vytížením a s psychickým a  fyzickým vyčerpáním.Váta lidé mohou snadno propadnout úzkostem, depresím, strachu, smutku a neklidu. Dnešní uspěchaný životní styl rozhodně lidem typu váta neprospívá.
Zjistíte-li, že jste převážně typ váta, zkuste si najít čas k pravidelnému „dobíjení svých baterek.“ Zvolněte své životní tempo a věnujte se poklidným zálibám.


Co způsobuje nerovnováhu?

Hlavním viníkem je rychlý a nepravidelný životní styl, k němuž je váta přirozeně tažena. Nerovnováhu může způsobit stres, přílišná aktivita, ponocování, přemíra tabáku a alkoholu, přejídání nebo vynechávání jídla, přepracovanost a příliš velké fyzické nebo emoční vypětí, zvláště pokud trvají dlouhou dobu. Dokonce i dobrodružné dovolené  - které se přirozeně vátám líbí, mohou vátu zhoršit. Z tohoto důvodu se často doporučuje, aby váta lidé trávili dovolené v teplém, relaxačním prostředí, kde není mnoho rozptýlení. Mezi další příčiny poruch váty patří chladné, větrné počasí a přílišné množství syrového, studeného nebo suchého jídla.


Příznaky nerovnováhy: drsná kůže, lámavé, hrubé nehty, suchý jazyk, šedohnědá pleť, zácpa, suchý kašel, suché oči nebo rty, deprese nebo ztráta energie a radosti ze života, dýchací potíže, nespavost nebo přerušovaný spánek, neurčitá únava, úzkosti, obavy a vnitřní zmatek, závrať, vysoký krevní tlak, svalové napětí, svalová bolest, třes nebo chvění, křeče, ztráta hmotnosti, žaludeční neuróza.


Vyrovnaná váta

Když je váta v rovnováze s ostatními dóšami, osoba váta bude nadšená, soustředěná a pozitivní. Typická osoba váta má schopnost jednat rychle, snadno se přizpůsobovat novým situacím a bývá hbitá a tvořivá. Když má vátu v rovnováze, osoba typu váta dobře spí, dochází u ní k pravidelnému vylučování a její imunitní systém je velmi silný.


Váta a strava

Každé jídlo má kvality váta, pitta a kapha a vaše strava by měla být přizpůsobena typu vaší konstituce. Potraviny, které jsou následně navrženy, můžete použít k vyrovnávání svého konstitučního typu nebo ke snížení určité dóši v případě, že způsobuje nerovnováhu. Někdy může být obtížné odhadnout, které potraviny jsou ty pravé, zvláště když máte nějakou speciální chorobu se specifickými potřebami. V těchto případech je dobré požádat o pomoc ájurvédského léčitele.


Doporučené potraviny pro typ Váta

Lidé typu váta, nebo ti, kteří se pokoušejí vátu snížit, by se měli vyhýbat všem smaženým jídlům a dbát na to, aby jedli v pravidelných intervalech. Pro vátu je typická suchost. Aby se vyvážila, lidé typu váta by měli jíst těžší, vlhčí a teplá jídla a preferovat slané, kyselé a sladké chutě. Důležité je i to, co pijete. Vybírejte si nápoje, které pomáhají vyrovnat vaši dóšu.


Bylinky a koření:

Váty by měly používat kvalitou sladká koření, která prohřívají a regulují zažívání. Mezi koření, která zklidňují vátu patří kardamon, římský kmín, fenykl, koriandr, zázvor, česnek, skořice, kmín, asafoetida (k dostání v orientálních obchodech), hřebíček , hořčičné semínko, černý pepř, anýz. Dále se doporučuje bazalka, bobkový list, kopr, fenykl, majoránka, máta, muškátový oříšek, oregano, paprika, petržel, máta peprná, pelyněk, tymián, kurkuma a vanilka. V menších množstvích je pro vátu prospěšná také sůl, citrónová šťáva a tamarind (k dostání v orientálních obchodech).


Obiloviny a semena:

Doporučuje se rýže, pšenice, oves (vařený), ovesné vločky, quinoa, bílý chléb s klíčky, slunečnicová a dýňová semínka, sezamová semínka. Omezte ječmen, kukuřici, proso, pohanku a žito.


Ořechy:

Vhodné jsou všechny druhy ořechů.


Fazole a luštěniny:

Váty by měly volit lehčí luštěniny jako je červená čočka, mungo fazole a tofu. Vhodnou úpravou je hustá a výživná polévka, kterou připravíme, když smícháme jednu část luštěniny ke dvěma částem vody a tuto směs vaříme, dokud nenabude konzistence polévky. Ostatní druhy luštěnin se nedoporučují, protože zvyšuí váta kvality a způsobují plynatost.


Zelenina:

Zelenina by měla být tepelně upravená např. na ghí nebo na oleji. Velmi se doporučuje jíst zeleninu ve formě polévek, dušených pokrmů, ragů a zeleninových gulášů. Pro vátu jsou vhodné všechny druhy zeleniny, předvším ale artyčok, chřest, řepa, mrkev, okurky, zelené fazolky, pórek, okra, cibule, pastinák, tykve, ředkvičky, špenát (vařený), sladké brambory, rajčata (vařená), salátová řeřicha, cuketa. Omezte příjem syrové zeleniny. Také klíčky a kapustu by váty měly z jídelníčku vypustit, protože způsobují plynatost.


Ovoce:

Upřednostňujte syté, sladké a zralé ovoce dle sezóny. Nejlepší jsou avokáda, banány, bobuloviny, třešně, hrozno, mango, sladké pomeranče, papája, ananas, švestky meruňky a fíky. Vyhněte se povahou suchým a lehkým druhům ovoce jako jsou jablka, granátová jablka, hrušky a brusinky. V pořádku je konzumace menšího množství rozinek.


Mléčné výrobky:

Všechny mléčné výrobky utišují vátu. Vhodné jsou především domácí sýry, kravské mléko, kozí sýr, kozí mléko.


Sladidla:

Všechny druhy sladidel jsou pro váta typy vhodné, protože jí zklidňují. Nedoporučuje se jen konzumovat tepelně upravený med.


Oleje:

Tuky a oleje obecně vátu zklidňují. Nejvhodnější je sezamový olej, který mimo jiné prohřívá.


Nápoje:

ovocné šťávy, aromatické čaje, zeleninové šťávy, teplé mléko, teplá voda.


Byliny na váta poruchy

Mysl: calamus (puškvorec), aswagandha, bazalka, haritaki, jatamansi, kozlík, muškátový oříšek, asafoetida.
Energie: česnek, aswagandha, bala, shatavari, musali, kapikacchu, amalaki.
Vylučování: Psyllium, lněné semínko, triphala, ricinový olej.
Omlazení: aswagandha, guggul, haritaki, ženšen.


Obecná doporučení:

Nevyrovnaná váta by měla omezit:

syrovou stravu
studená jádla a nápoje
pochutiny (chipsy, sušenky)
sušené ovoce
suché müsli
fazole
košťálovou zeleninu
ječmen, kukuřici, proso, pohanku, žito
fast-food, jídlo ve spěchu

Osoby typu váta by měli mít pravidelný denní režim s pravidelnou stravou, spánkem a pohybem. Harmonizační stravou pro vátu jsou teplá a výživná jídla připravená na oleji, zejména sladké, slané a kyselé chuti. Váty by měli chodit brzy spát a dostatečně odpočívat. Také by se měli vyhýbat studenému a  větrnému počasí. Vhodné jsou pro ně teplé koupele a masáže nejlépe sezamovým olejem. Doporučuje se mírný pohyb jako plavání a chůze.


Barvy a drahé kameny vhodné pro váty

Váta by se měla obklopovat teplými a zemitými odstíny jako pastelová hnědá, žlutá, zlatá, tmavě červená, ale také bílá, fialová a zelená. Vyhněte se jasně červené, protože je příliš povzbuzujcí.

Z drahých kamenů je vhodný rubín, granát, žlutý safír, topaz, smaragd, akvamarín a onyx zasazené ve zlatě (zlato zahřívá).

www.siddha-ajurveda.cz |  Copyright © SIDDHA, s.r.o. - All rights reserved eDesign - tvorba www stránek